SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

‘Ondernemen is gezond’

pkOnlangs las ik een artikel over de F1. Het artikel ging vooral over de man achter de  F1, Bernie Ecclestone. De Brit is de 80 al gepasseerd en staat nog altijd trots aan het hoofd van een miljardenbedrijf. Rond iedere GP loopt hij nog even vitaal als 20 jaar geleden tussen de sportwagens. De pers noemt hem kortweg ‘F1 Supremo’. Bernie is de baas en heeft nog altijd een moordend werkschema. Hoe houdt iemand van 80 dit vol?

Misschien gaat je eerste gedachte uit naar middeltjes als EPO.. Immers, als je er beter van gaat fietsen, zal het je ook kunnen helpen in de strijd tegen de veroudering.  We zullen er nooit achter komen of Bernie suikerklontjes in zijn koffie gebruikt. Misschien staat Bernie in de ochtend vroeg op om samen met Olga Commandeur rek -en strekoefeningen te doen. Zit hierin het geheim van de man? Ik denk dat er iets anders achter zit. Het geheim kan liggen in zijn ondernemerschap.

Food for thought
Door alles wat Bernie doet wordt zijn brein continu geprikkeld. Het brein leert, het brein creëert, het brein consumeert, het brein leeft. Als je de tv interviews met Bernie bekijkt valt op dat deze man scherp redeneert en alert reageert als daar aanleiding toe is. Bernie heeft nog altijd grote plannen, hij kijkt vooruit en hij heeft liters energie. Achter de geraniums ammehoela!

Ook lichamelijke beweging is Bernie niet vreemd. Voor hem geen looprek om achter te schuifelen. Hij legt in een weekendje meer meters te voet af dan menig leeftijdsgenoot in een maand. Dat hij vele van die meters aflegt  tussen uitlaatgassen vergeten we gemakshalve maar even. Hebben we ruimte voor een woordgrapje? Stel je eens voor dat de CEO van Venz als hobby heeft: beleggen op de beurs. Stel je eens voor dat hij er goed in zou zijn. Dan is hij een topbelegger! Denk er maar even over na..

Golden oldies
Wat heren als Ecclestone, Silvio Berlusconi en Warren Buffet gemeen hebben is niet alleen hun hoge leeftijd. Het zijn allen excellente verkopers. Ze weten wat ze willen en zorgen er met hun skills voor dat ze krijgen wat ze willen. Ze verkopen allen iets anders, de manier waarop is veelal gelijk. Ik kan het samenvatten met een quote van Buffet.
“Price is what you pay. Value is what you get.” (Warren Buffet)

Het creëren van meerwaarde is waar het allemaal om draait. Dat kan alleen maar als je je verhaal goed kunt verkopen. Ongeacht wat je doet; als je het doet met overtuiging, toewijding en energie kun je er heel oud mee worden. Vraag dat maar aan Silvio Berlusconi. De 76-jarige politicus is nog zo fit als een jonge hengst. Zouden Ecclestone en Berlusconi ook dezelfde feestjes bezoeken? Misschien ligt daar nóg een sleutel tot een goede gezondheid verborgen 

Verbonden aan Brunel traint Patrick Kostwinder dagelijks sales talent op communicatie, skills en bewustzijn. Patrick schrijft columns en blogs over sales, business, het leven en de menselijke psyche. Hij verzorgt daarnaast vele workshops, presentaties en lezingen, onder andere bij klanten en relaties van Brunel.…