SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

The Sound of Sales

pkBij sales denk je al snel aan het verkopen zelf, de actie in de interactie. Denk ook eens aan die momenten waarop er nog geen sales bedreven wordt, maar er al wel iets wordt verkocht. Bijvoorbeeld aan de telefoon. Je belt een bedrijf en komt in de wacht te staan.

Als beller ben je overgeleverd aan het wachtmuziekje. Wordt er door bedrijven nagedacht over het soort muziek dat er wordt gedraaid? 
Bel eens een willekeurig bedrijf en je krijgt het standaard wachtmuziekje te horen. Je weet ongetwijfeld welk muziekje ik bedoel. Ik ben er nog niet achter wie de componist is, maar hij of zij zal een meer dan gemiddeld maandsalaris overhouden aan het omvang rijke gebruik van het standaard wachtmuziekje. Het is muziekje is degelijk, maar ook saai. Tijd voor iets anders?
 
Zou je met goed gerichte wachtmuziek extra kooplust kunnen opwekken? Immers, als je de klant in een positieve stemming brengt, koopt die klant meer van jouw product. Althans, dat denk ik. Wat kan anders de reden zijn dat in de sommige kledingzaken je trommelvliezen de wachtkamer worden uitgetrild met uptempo gedreun. Enige voordeel is dat je het gejammer van het winkelpersoneel niet kunt horen.
 
Sailing Home
Het sfeervolle Sailing Home van Piet Veerman wordt opgevolgd door de tune van Miami Vice, die jaren ’80 tv-serie met speedboten en een gebruinde Don Johnson. De klant ziet de glorie in het eigen leven al voor zich; een leven in Miami omringd door snelle auto’s, zon, en speedboten. Extra kooplust in de pocket. Bij de watersportzaak heeft iemand een foutje gemaakt. De playlist wordt vervolgd met iets van Celine Dion en een grote zinkende boot. De klant heeft opgehangen.
 
Ik stel mij voor dat wanneer je in de wacht staat bij een begrafenisondernemer, je kunt genieten van Leonard Cohen, Nick Cave en als uitsmijter iets van Jacques Brel. Na drie liedjes ben je helemaal in de stemming. Mocht je daadwerkelijk lang in de wacht staan bij de begrafenisondernemer, dan is het raadzaam om snel radio en televisie aan te zetten en ramen en de deuren gesloten te houden. Grote kans dat er een goede reden is voor de grote drukte bij de uitvaartprofessional.
 
Oproep
Je kunt als bedrijf zoveel als je wilt investeren in mooie websites, goed getraind personeel en prima producten en diensten. Alles wordt mooier en beter met uitdagende en kooplustopwekkende wachtmuziekjes. Bij dezen roep ik alle bedrijven van Nederland op tot het invoeren van nieuwe wachtmuziekjes. Doe eens iets origineels, neem eens een gokje. Dat geldt ook voor mijn eigen werkgever Brunel .
 
Wat vinden jullie de allerbeste wachtmuziekjes? Laat het mij weten!

Verbonden aan Brunel traint Patrick Kostwinder dagelijks sales talent op communicatie, skills en bewustzijn. Patrick schrijft columns en blogs over sales, business, het leven en de menselijke psyche. Hij verzorgt daarnaast vele workshops, presentaties en lezingen, onder andere bij klanten en relaties van Brunel.