SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Telesales is amazing! (part 1)*

 *Het was kiezen tussen Bob Ross op AT5 of Amazing Discoveries op RTL4. Dikwijls ging de wijsvinger naar knop 4. Het was tijd voor Amazing Discoveries met gastheer Mike Levy!

Je weet wel, het geweldige homeshoppingprogramma uit de vroege jaren '90. Het is anno 2014 de hoogste tijd om terug te blikken op dit huzarenstukje uit de salesgeschiedenis.

It's amazing!*
*Amazing Discoveries!*
Ik kan mijzelf omschrijven als een grote fan van Amazing Discoveries. Begin jaren negentig zat ik regelmatig midden in de nacht te kijken naar Mike Levy en zijn geweldige uitvindingen. Je zult misschien denken, waarom?

Dat zal ik je vertellen! Omdat Amazing Discoveries naast geweldige sales ook het meest grappige tv programma uit de gehele geschiedenis is. De allesomvattende kunstgreep van de hele onderneming diende om de mens in zijn meest primaire vorm te aanschouwen: naïef en dom. Missie geslaagd.

*Homeshop till you drop!*
De infomercials, die werden gebracht als legitieme televisieprogramma's, werden gefilmd voor een live publiek in de studio. Alle afleveringen gingen in wezen hetzelfde: Mike zou opkomen en iets te zeggen als: 'Wil jij ook dat er een makkelijke , gezonde manier is om kip te koken?' en de camera zou de gepensioneerden in de menigte hun hoofd zien knikken, 'Ja, Mike, wij willen dat'. Heb geen angst, beste leden van het publiek. Mike heeft de oplossing!

*In-house deskundigen*
Meestal zou het product worden gepresenteerd door in-house deskundige, bijvoorbeeld uit Engeland, een John of Ian. Het Britse accent alleen al stond garant voor topkwaliteit!  Ian leek echter altijd een beetje dronken te zijn en John droeg een rode vlinderdas en had een accent dat verdacht veel klonk als een jongen uit Californië die probeerde Brits te klinken. John en Ian waren vast en zeker goede maten van Mike. Het publiek maalde er niet om. Vol enthousiasme klapte het vee op de maat van de muziek. De mooiste afleveringen waren de afleveringen waar een externe deskundige, een echte expert, werd uitgenodigd.

*Mike en Tony*
Een van mijn favoriete afleveringen is die met fitnesstrainer Tony Little. Tony kwam zijn Target Training System promoten. Tony Little zag er altijd uit alsof hij veel te veel suiker had gehad. De overenthousiaste spierbundel met Prodentglimlach en paardenstaart presenteerde met minimaal 500 woorden per minuut zijn geweldige nieuwe product. Hieronder tref je een fragment van Tony in actie. Let eens op de outfit van Mike. Het trainingspak van Mike verraadt a) een ongelooflijk slecht gevoel voor mode en/of b) een ongelooflijk goed gevoel
voor sales. Wat zou het zijn? Meer hierover in de volgende blog.
http://www.youtube.com/watch?v=WvAWD9GJcnU

In deel 2 van het drieluik Telesales is amazing! laat ik je de geweldige uitvindingen van Mike zien en wat Mike als salesprofessional zo geweldig deed.

Verbonden aan Brunel traint Patrick Kostwinder dagelijks sales talent op communicatie, skills en bewustzijn. Patrick schrijft columns en blogs over sales, business, het leven en de menselijke psyche. Hij verzorgt daarnaast vele workshops, presentaties en lezingen, onder andere bij klanten en relaties van Brunel.