SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Contact leggen na een netwerkbijeenkomst

danielel de jongeOnlangs was ik op een netwerkbijeenkomst, gezellige avond gehad en interessante mensen ontmoet. De volgende ochtend ontving ik een mailtje van iemand die daar ook was. Dat ging als volgt (voor de netheid heb ik het geanonimiseerd): "Beste netwerker. We hebben elkaar gisteren niet ontmoet, dus stel ik mij graag op deze manier aan u voor. Mijn naam is ..en ik ben eigenaar van ...Ons aanbod bestaat uit .. Ook voor u kan dit heel interessant zijn! Kijk voor meer informatie op de website .."

Los van de vraag of dit nu wel of geen spam is, is het in ieder geval uit den boze om zo'n mailtje te sturen. Er is totaal geen aandacht voor de ander en het is alleen maar bedoeld om het eigen bedrijf in de etalage te zetten.Wil je goed contact leggen met iemand die je niet hebt gesproken?


Doe dan het volgende:
 
Kies gericht
Als het goed is richt jouw bedrijf zich op bepaalde doelgroepen. Je kunt en wilt immers niet iedereen als klant hebben. De mensen die binnen de doelgroepen vallen, zoek je op in de deelnemerslijst van de netwerkbijeenkomst. Je mailt ze dan gericht én met de naam (i.p.v. 'beste netwerker').

Netwerkbijeenkomst
Refereer in het begin aan de bijeenkomst en vraag hoe de ander het heeft ervaren. Kort melden wat jij boeiend of inspirerend vond kun je daarna eventueel toevoegen.

Waarom is de ander interessant
Is het de persoon, diens bedrijf, het product of de dienst? Kijk op de website of op LinkedIn en omschrijf voor jezelf wat de ander aantrekkelijk maakt om in contact te komen.

Daar begin je ook je e-mail mee. Bijvoorbeeld: 'De branche waarbinnen u opereert is voor mij bekend terrein. Herkent u ook dat ....'. Of: 'Op uw LinkedIn-profiel las ik .... Dat klinkt interessant, omdat ....'. Waar het om gaat is dat je eerst refereert aan de ander, voordat je jezelf naar voren schuift.

Waarom ben jij interessant
Wat is de reden dat je met iemand in contact wilt komen? Wil je - op termijn - iets verkopen, een dienst verlenen of heb je bijvoorbeeld een mooie samenwerking voor ogen? Geef dat aan in korte bewoordingen.

Niet te veel verkooppraat
Hoe geweldig jouw assortiment is, hoe fantastisch het effect van jouw dienstverlening, hoe snel de service en hoe briljant de kwaliteit: laat het achterwege! Het is in dergelijke mails niet van toegevoegde waarde en roept mogelijk de nodige irritatie op. Verwijs eventueel naar jouw website of -beter nog- naar jouw LinkedIn profiel. Dat houdt het meteen wat persoonlijker.

Contact voortzetten
Laat de bal niet bij de ander liggen, maar vraag in je e-mail of je de ander mag bellen. Of kondig aan dat je gaat bellen om jouw voorstel verder toe te lichten. Voorstellen om samen eens een kop koffie te drinken is een goed alternatief. Wat ook kan is dat je voorstelt op elkaar op een andere netwerkbijeenkomst te treffen. Nodig de ander daar gerust voor uit.

Wat ook kan
Bellen, uiteraard. Gewoon de telefoon pakken en bovenstaande stappen toepassen in het gesprek. En iemand uitnodigen om te linken in LinkedIn is een uitstekende manier om rustig te starten met het contact. Kies ook hier voor een persoonlijke noot in de uitnodiging.

Veel netwerkplezier en goede contacten gewenst!