SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Blikvangers

danielel de jongeEcht contact maken als je met iemand communiceert doe je pas als je elkaar in de ogen kijkt. Al bij de kennismaking kijk je elkaar aan terwijl je je voorstelt. Niet te lang, een paar seconden is genoeg. Daarna kijk je beide weg, je gaat zitten of pakt bijvoorbeeld je tas om er iets uit te halen, om vervolgens je gesprek te vervolgen.

Tijdens het moment kort na het eerste contact hebben wij mensen namelijk de behoefte om de ander even helemaal in ons op te nemen. Of je het nu leuk vindt of niet, de ander vormt zich een beeld van je op basis van hoe je er uit ziet. En eerlijk is eerlijk, jij doet precies hetzelfde en vaak zonder dat je je er bewust van bent.

 

Oogcontact kan een gesprek in een bepaalde richting sturen. Zo blijkt dat degene die als eerste wegkijkt kan overkomen als verlegen, nerveus of 'onderdanig'. Bij belangrijke gesprekken zoals onderhandelingen merk je daardoor wel eens dat iemand je langer aankijkt dan normaal. Zo laat de ander een vorm van dominantie blijken. Iemand strak aankijken zonder met je ogen te knipperen duidt ronduit op agressie.

Onder druk staan
Als iemand juist heel vaak met zijn of haar ogen knippert, dan komt dit vaak omdat die persoon het gevoel heeft onder druk te staan. Praat je met iemand van wie de ogen voortdurend overal heen flitsen, dan geeft dat aan dat hij of zij zich onzeker voelt of graag weg wil.

Twee tips om je blik bewust in te zetten:
* Wil je sociaal en vertrouwd overkomen, kijk bij de ander dan met name naar het gebied tussen de ogen en de mond.
* Krachtig wordt het wanneer je kijkt naar het gebied tussen de ogen en het midden van het voorhoofd. Let op: te lang kijken komt intimiderend over.

Niet voortdurend oogcontact maken
Pas op dat je tijdens een gesprek niet voortdurend oogcontact maakt. Je gesprekspartner wordt hier waarschijnlijk bloednerveus van. Ongeveer 60% van de tijd iemand aankijken is een goede richtlijn. Je zult merken dat het per persoon sterk verschilt. Wanneer je een klik hebt met de ander is er veel meer oogcontact dan wanneer twee personen elkaar niet zo goed liggen. Ook leuk om te weten: verwijde pupillen geven aan dat de ander heel geïnteresseerd is. Laten we er voor het gemak maar van uit gaan dat de interesse in zakelijke gesprekken er is voor jouw bedrijf, in het cafe heeft het waarschijnlijk een heel andere betekenis .....