SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Daniëlle de Jonge: salescoach/trainer

danielel de jongeDaniëlle de Jonge is salescoach en salestrainer, spreker, auteur en ondernemer. Met een praktische, eigentijdse en inspirerende aanpak helpt ze bedrijven zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Daniëlle prikkelt ondernemers en (sales)professionals om zich onderscheidend te profileren en zo klanten te werven en te behouden. In 2013 verscheen haar eerste boek ‘Verleid de Klant’.
 

De kracht van een ansichtkaart

danielel de jongeMails, tweets, nieuwsbrieven en websites vliegen dagelijks over menig beeldscherm voorbij. De snelheid van de dag zorgt er voor dat we vaak aangenaam verrast worden als iemand iets extra's voor ons doet. Dat is fijn en het is ook een uitstekende manier om aan relatiebeheer te doen. Want niet alles hoeft even snel te verlopen en een lange relatie is gebaat bij oprechte aandacht. Stuur voor de verandering daarom eens een ansichtkaart.

Zo een waar je met pen op de achterkant zelf iets schrijft, in plaats van een voorgedrukt exemplaar met bedrijfslogo. Er zijn een heleboel momenten te bedenken waarop je een kaartje kunt sturen naar jouw klanten en andere zakenrelaties. Eens in de zoveel tijd loop ik een kantoorboekhandel binnen om een voorraad kaarten in te slaan. Vaak met alleen een enkel woord of korte tekst op de voorkant, soms met een grappige afbeelding, uiteraard altijd wat felicitatiekaarten en ook een enkele 3D-kaart, kaart met een speciale vorm of ander opvallend iets. De stapel ligt binnen handbereik en er gaan wekelijks wel een aantal ansichtkaarten de deur uit. De redenen van versturen lopen nogal uiteen.

Lees meer: De kracht van een ansichtkaart

Creëer een warm welkom

danielel de jongeDat je als persoon geen tweede kans krijgt voor een eerste indruk is duidelijk. Voor het ontvangst in je bedrijf is dat niet anders. Iedere (potentiële) klant of andere bezoeker vormt zich tijdens de eerste minuten van zijn of haar bezoek een indruk van jouw bedrijf. Dat begint al bij de receptie. Hoe ziet het eruit? Hoe wordt ik ontvangen? Wat voor indruk krijg ik van de mensen die hier werken? Er zijn tal van zaken die een klant een warm of juist kil welkom kunnen bezorgen.
 
Deze week had ik een afspraak met mijn huisdier bij een voor mij nieuwe dierenkliniek. De klinieken die ik tot dusver wel eens heb bezocht hebben een grote ontvangstruimte, tegels op de vloer, plastic stoelen die aan elkaar vast zitten en overal folders en posters met medische informatie. Baasjes hebben vaak (zoals ondergetekende) enige stress, want een bezoek aan de dierenarts breng je niet voor je plezier. Om van de stress van het gemiddelde huisdier maar te zwijgen.

Prettige verlichting
De dierenkliniek waar ik deze week kwam had een prettige verlichting, houten vloer, enorme vierkante houten tafel met comfortabele stoelen er om heen en her en der stonden wat planten en bloemen. Sfeervol en daardoor voor mens en dier een stuk rustgevender dan verwacht. De medewerkers (wel bedrijfskleding, maar geen klinische doktersjassen) waren vriendelijk en rustig. Ook fijn.

Lees meer: Creëer een warm welkom

Contact leggen na een netwerkbijeenkomst

danielel de jongeOnlangs was ik op een netwerkbijeenkomst, gezellige avond gehad en interessante mensen ontmoet. De volgende ochtend ontving ik een mailtje van iemand die daar ook was. Dat ging als volgt (voor de netheid heb ik het geanonimiseerd): "Beste netwerker. We hebben elkaar gisteren niet ontmoet, dus stel ik mij graag op deze manier aan u voor. Mijn naam is ..en ik ben eigenaar van ...Ons aanbod bestaat uit .. Ook voor u kan dit heel interessant zijn! Kijk voor meer informatie op de website .."

Los van de vraag of dit nu wel of geen spam is, is het in ieder geval uit den boze om zo'n mailtje te sturen. Er is totaal geen aandacht voor de ander en het is alleen maar bedoeld om het eigen bedrijf in de etalage te zetten.Wil je goed contact leggen met iemand die je niet hebt gesproken?

Lees meer: Contact leggen na een netwerkbijeenkomst

Voorbij de assertieve secretaresse

danielel de jongeKoude, telefonische acquisitie is voor veel commerciële mensen geen favoriete bezigheid. Ben je er eenmaal mee begonnen, dan kom je vaak ook nog eerst terecht bij de telefoniste of secretaresse. Telefonistes zullen over het algemeen niet zo'n punt zijn.

Vriendelijke dames (en soms een heer) die je keurig doorverbinden met de persoon waar je naar vraagt. Bij secretaresses ligt het nog wel eens anders. Je kent ze vast wel: de pittige, pientere dames die hun best doen om alleen belangrijke telefoongesprekken door te verbinden aan hun baas. Ze zijn assertief en zeker niet met een flauwe smoes over te halen. Hoe ga je er mee om?

Lees meer: Voorbij de assertieve secretaresse