SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Daniëlle de Jonge: salescoach/trainer

danielel de jongeDaniëlle de Jonge is salescoach en salestrainer, spreker, auteur en ondernemer. Met een praktische, eigentijdse en inspirerende aanpak helpt ze bedrijven zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Daniëlle prikkelt ondernemers en (sales)professionals om zich onderscheidend te profileren en zo klanten te werven en te behouden. In 2013 verscheen haar eerste boek ‘Verleid de Klant’.
 

Perfecte Pitch

danielel de jongeDe afgelopen jaren hadden veel bedrijven het relatief makkelijk als het gaat om acquisitie. Opdrachten kwamen bijna als vanzelf binnen en koude acquisitie was in veel gevallen niet echt nodig. Maar ja, nu is het crisis zo lezen en horen we elke dag. En veel bedrijven beginnen nu volop met acquireren. Mailings versturen, 'cold-calling' en het bezoeken van netwerkbijeenkomsten.

Bekende taken voor de meeste commerciële mensen. Als je dan toch op een netwerkbijeenkomst bent is het wel zo fijn als je kort, bondig en prikkelend kunt vertellen wat jouw bedrijf doet. Denk je nu: 'netwerken is juist niet te veel jezelf op de voorgrond plaatsen, maar werken aan een langere zakenrelatie'. Klopt helemaal! Mensen die naar een netwerkbijeenkomst gaan om met een strak in elkaar gedraaid verhaal even snel wat opdrachten te scoren komen bedrogen uit.

Lees meer: Perfecte Pitch

De klant als president

danielel de jongeHeb jij klanten of opdrachtgevers? Is het hetzelfde of zit er verschil in? Ooit wel eens bewust nagedacht over hoe jij de personen of bedrijven noemt die bij jou brood op de plank brengen? Een vriend van mij wel. Toen ik laatst iets zei over een opdrachtgever van een van mijn samenwerkingspartners, keek hij me bevreemd aan. 'Opdrachtgever? Je hebt toch klanten?!'  

Zijn standpunt daarin is duidelijk: hij heeft alleen klanten. Het woord opdrachtgever bezorgt hem kriebels. Want, zo vertelde hij, 'Ik neem geen opdrachten aan. Ik denk zelf na en zorg een oplossing, uiteraard in goed overleg met de klant'. Zijn gezonde eigenwijsheid (lees: ik-laat-me-niet-zomaar-wat-vertellen-en-opdragen) heeft hier wel een punt. Want het klinkt een stuk vriendelijker als je het zo bekijkt. Om het er nog even in te wrijven kreeg ik meteen de vraag of ik dan tegenwoordig workshops "Opdrachtgeversvriendelijkheid" geef in plaats van 'Klantvriendelijkheid"....tja.

Lees meer: De klant als president

Hoe je verkoopt aan meerdere gesprekspartners

danielel de jonge

We komen het allemaal wel eens tegen: meerdere gesprekspartners als je een verkoopgesprek hebt of offerte wilt bespreken. Stuk voor stuk mensen die je aandacht wilt geven en wilt overtuigen om me jou zaken te doen. Maakt dit het gesprek lastiger? Nee, dat hoeft niet het geval te zijn. Zeker niet als je het volgende in de gaten houdt:

Of je nu in een comfortabel gesprek zit of een presentatie gaat geven aan het gezelschap, de omgang met de aanwezigen verschilt niet veel. In alle gevallen zoek je de interactie en breng je een gesprek op gang. Vragen stellen: de basis van ieder gesprek. Alleen maar zenden wat jij te vertellen hebt, mist in elk verkoopgesprek doel. Dat is bij een groepje niet anders.

Bijkomend voordeel van alle mensen aan het woord laten is dat je ontdekt hoe de onderlinge verhoudingen liggen. Wie heeft er meer te zeggen, wie is wat terughoudender. Betrek ook de meer rustige mensen bij het gesprek, bijvoorbeeld door naar hun mening te vragen. Let op! Stap niet in de valkuil om vooral de beslissende persoon het meeste aandacht te geven. Beïnvloeders zijn van minstens zo groot belang in het proces.

Lees meer: Hoe je verkoopt aan meerdere gesprekspartners

Het geheim van waardevolle verkoopvergaderingen

danielel de jongeBinnen elk bedrijf en ieder verkoopteam staan ze met regelmaat op de planning: verkoopvergaderingen. Om te voorkomen dat je gaat ‘vergaderen om het vergaderen’ is het slim om vooraf duidelijke doelen te stellen. Des te meer tijd blijft er over voor het helpen van klanten. Een aantal treffende tips voor de inhoud van de vergadering. En als bonustip de kracht van variatie aanbrengen.

Als ik trainingen bij klanten heb verzorgd, geef ik altijd het advies mee om het onderwerp terug te laten komen in vergaderingen. Zo hou je de verworven kennis en vaardigheden op het netvlies en werk je aan verdere ontwikkeling van je verkooptalenten. Ook vertel ik altijd het geheim van effectieve verkoopvergaderingen. Zo wordt vergaderen leuk en vooral: waardevol. Los van enkele korte, vaste agendapunten – notulen en rondvraag – is het verstandig om niet meer dan drie agendapunten te kiezen die diepgaander aan bod komen.

Lees meer: Het geheim van waardevolle verkoopvergaderingen