SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Sales Management 2008/12

“In autonavigatiemarkt is geen plek voor B-merken”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

Mobiele navigatiesystemen voor in de auto zijn al sinds hun ontstaan in 2000 goede handel. Maar in de autonavigatiemarkt is geen plaats voor B-merken. En zonder eigen fabrieken en/of schaalvergroting en een neus voor innovatie red je het helemaal niet. Garmin is de aartsrivaal van onze eigen TomTom. En meer dan dat, want de vele mogelijkheden voor cross-over selling maken deze Amerikaanse concurrent een bijzondere. “Of je nu in de auto zit, op het water, een marathon voorbereidt, wandelt of een fietstocht maakt, Garmin heeft voor alles wel een navigatieoplossing”, stelt Remco Flikweert, commercieel manager van Garmin Nederland.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

CRM-markt blijft in de lift

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Customer relationship management krijgt steeds beter voet aan de grond binnen de markt van bedrijfskritische applicaties. Het gebruik van CRM-applicaties zal in de komende twaalf maanden een significante groei laten zien. Naar verwachting zal de marktpenetratie bij bedrijven in Nederland met vijftig of meer werknemers met zon 27% toenemen.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

“Aan ons salesplan komt geen natte vinger te pas”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Lydia Lijkendijk

Targets halen. Dat is de essentie van succesvolle sales. Zegt Rick van Boekel, tot voor kort chief commercial officer van De Telefoongids. “Daardoor krijg je niet alleen gelukkige verkopers maar ook resultaat. En uiteindelijk gaat het bij sales om het resultaat. Dat staat voorop.” Over de resultaten van “met afstand de meest complete database van Nederland” kon de salesbaas op de vooravond van zijn vertrek niet klagen. Deed hij ook niet: “Saleswise zie ik de toekomst voor De Telefoongids zeer rooskleurig in.”

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Online CRM geeft beter inzicht in klantenbestand

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Peter Gloudemans

Op het gebied van customer relationship management zijn online oplossingen sterk in opkomst. Zo heeft printerfabrikant Konica Minolta het gebruik van CRM in de Europese vestigingen veel inzichtelijker en beter beheersbaar gemaakt via internet. In veel landen werkt de onderneming al met online oplossingen, maar ook alle klantinformatie uit enkele lokaal geïnstalleerde CRM-programmas kan met de nieuwe centrale CRM-database makkelijk worden gesynchroniseerd. Business manager CRM Marja Bakker en country manager Paul van Driel van Konica Minolta Printing Solutions Nederland vertellen over hun ervaringen.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Welke stappen moet ik zetten om te scoren?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jaap van Sandijk

Nyenrode Sales Leadership Masterclass heet een opleidingsprogramma van Nyenrode Business Universiteit dat zich richt op sales management vanuit strategisch perspectief. De opleiding biedt deelnemers behalve theoretische onderbouwing ook tal van praktische handvatten om met succes te kunnen optreden in complexe salesomgevingen, bijvoorbeeld met grote (internationale) klanten. In een serie artikelen blikken absolventen van de in 2004/2005 geïntroduceerde masterclass terug op deze opleiding. Ook vertellen zij over hun eigen salesaanpak. Marco de Smit, sales development manager van Ricoh Nederland, gaat onder meer in op het leiden van een hybride sales team en de meetbaarheid van kwalitatieve sales.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

“CRM helpt verkopers nu eindelijk verkopen”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Teus Molenaar

De nieuwste versie van Oracle CRM helpt verkopers verkopen. Eindelijk. Want de eerste generatie CRM-systemen was eigenlijk alleen bedoeld om sales reps te controleren en hun rapporten op peil te brengen. Deze boude stelling legt Antony Lye op tafel. De senior vice president van Oracle, verantwoordelijk voor de CRM-activiteiten: “Er is nu eindelijk gereedschap dat verkopers echt helpt bij hun werk. We stappen het tijdperk van sales 2.0 binnen.”

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Slim omgaan met de traditionele database

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Harry van der Lint

Met de huidige technische mogelijkheden lijkt het voor bedrijven steeds eenvoudiger te worden om aan nieuwe klanten te komen. Een overvloed aan informatie en een hoge graad van transparantie zorgen voor een goede vindbaarheid en toegankelijkheid van prospects, juist ook in business-to-business. Zoekmachinemarketing, Google AdWords en e-mailmarketing heten op dit moment de toverwoorden. Maar bedrijven maken ook nog steeds gebruik van de traditionele database. De vraag is: gaan ze er op een slimme manier mee om en halen ze er voldoende rendement uit?

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Val op in de markt, ofwel: be different!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Janine Spruijt

Een organisatie groeit als ze nieuwe klanten werft en bestaande klanten weet te behouden. Het focussen op deze twee strategieën, zowel werving als behoud, blijkt in de praktijk echter lastig. Het merendeel van de bedrijven kiest ervoor het marketingbudget te besteden aan het werven van nieuwe klanten. Lang niet altijd terecht, want het behouden van klanten is over het algemeen lucratiever. Met het oog op beide strategieën geldt echter dat je moet opvallen in de markt. Zorg dat je je onderscheidt.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.