SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Sales Management 2008/5

Commercie kan baat hebben bij Web 2.0

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bert van der Zwan

Op internet gonst het van de berichten, discussies en speculaties over Web 2.0. Wat het precies is, kunnen de meesten maar moeilijk uitleggen, maar vast staat dat het te maken heeft met interactiviteit. Youtube.com of het Nederlandse Hyves.nl zijn bekende voorbeelden van Web 2.0. Internetgebruikers delen op deze sites hun filmpjes en fotos maar tevens persoonlijke informatie en voorkeuren. Een dergelijke web based manier van communicatie, interactie en samenwerken biedt ook de nodige perspectieven voor sales.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

“Heel veel praten met mensen bij de klant”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jaap van Sandijk

Nyenrode Sales Leadership Masterclass heet een opleidingsprogramma van Nyenrode Business Universiteit dat zich richt op sales management vanuit strategisch perspectief. De opleiding biedt deelnemers behalve theoretische onderbouwing ook tal van praktische handvatten om met succes te kunnen optreden in complexe salesomgevingen, bijvoorbeeld met grote (internationale)klanten. In een serie artikelen blikken absolventen van de in 2004/2005 geïntroduceerde masterclass terug op de door hen gevolgde opleiding. Ook vertellen zij over hun eigen salesaanpak. Account executive Arjan Wichman van Capgemini wijst op het belang van klantkennis. Ook schetst hij de uitdagingen van het vak en de meerwaarde van de Nyenrode-opleiding.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Waarmaken in de praktijk is de kunst

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Stephan Stergiou & Joost Oostveen

“U staat bij ons als klant centraal”. Veel ondernemingen hebben een dergelijke kreet op hun vaandel of zelfs op de gevel staan. Klinkt uiteraard positief en staat ook leuk, maar wat merkt de klant er echt van? Ofwel: als je het belooft, moet je het in de praktijk ook waarmaken. Maar een werkelijk klantcentrale businessbenadering mét resultaat schud je niet zomaar uit de mouw. De klant centraal stellen blijkt dan vaak ook weinig om het lijf te hebben.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

“Als iemand verliefd is, zie je dat meteen”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Lydia Lijkendijk

Donkervoort, fabrikant van op maat geleverde sportieve automobielen, is gevestigd op een zichtlocatie langs de A6 bij Lelystad. Maar dat is eigenlijk nergens voor nodig, want klanten weten het bedrijf toch wel te vinden en door de naam in rode letters breed uit te meten op een grijs gebouw verkoopt Donkervoort geen bolide meer. Een Donkervoort is immers een emotieproduct. Daar moet je portemonnee op gebouwd zijn, en je moet er ook mentaal aan toe zijn om er één aan te schaffen. Een kijkje bij het bedrijf dat sales parallel laat lopen met cowboymarketing.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.

Afkijken is toegestaan!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Erwin Wiggers

Denken we terug aan onze schooltijd, dan ontwaren we een groot nadeel. Eén van de normen en waarden die ons destijds met de paplepel zijn ingegoten, is: je mag niet afkijken. Dom! Heel dom zelfs, want mensen zijn ermee geboren. Daarom leren kinderen zo snel. Afkijken is juist een heel efficiënte manier van leren.

U moet zijn ingelogd om dit pdf bestand te downloaden.