SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Trefwoord: werving & selectie

Verkoopresultaten voorspellen met persoonlijkheidsprofielen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Geert Heestermans & Vincent van de Belt & Jan Kwint

Recent onderzoek heeft aangetoond dat het mogelijk is om bij het selecteren van sollicitanten voor een verkoopfunctie van tevoren een duidelijk beeld te krijgen van de omzet die de sollicitant gaat halen. Specifieke en meetbare persoonlijkheidskenmerken zijn hierbij een doorslaggevende factor.

Download

Verkopers selecteren met persoonlijkheidsprofiel

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Goede verkopers zijn goud waard en een foute aanstelling kost veel geld en tijd. Als manager voorkom je dus liever een miskoop. Hoe maakt u nu de juiste keuze? Kennis en ervaring spelen een belangrijke rol, maar persoonlijke eigenschappen en gedragskenmerken eveneens. Een persoonlijkheidsprofiel kan een waardevolle ondersteuning zijn in het personeelsbeleid, te beginnen bij de sollicitatie. Het dwingt een organisatie om goed te definiëren waarnaar men op zoek is.

Download

Bijdrage oudere verkopers aan arbeidsproces

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jan Vis & Govert Weinberg

Het bedrijfsleven was lange tijd gericht op verjonging van het personeel. En hoewel de ouderdom inderdaad met fysieke gebreken komt, is er een kentering in dat denken te bespeuren. De oudere werknemer draagt immers de acquisitiekracht van het grijze hoofd met zich mee.

Download

Uit het juiste hout gesneden

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Gertrude Smit & Joost van Tilborg

Het is belangrijk om de juiste man op de juiste plek te hebben. Dit geldt onverminderd voor commerciële functies. In een tijd van tegenzittend economisch tij is het zelfs des te belangrijker, omdat het soms het verschil uitmaakt tussen winst of verlies. Selectiegesprekken en assesments verdienen meer aandacht dan ooit.

Download

De juiste persoon op de juiste plaats

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Wanneer er een vacature komt voor een sales manager en daar binnen de eigen organisatie belangstelling voor is, kan dat problemen of zelfs dilemmas opleveren. Want hoe bepaal je of de interne kandidaten geschikt zijn voor de functie?

Download

Juiste beoordeling biedt uitzicht op juiste selectie

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Marjo Louwers

Veel managers maken gebruik van selectie-interviews met het oog op het aannemen van personeel. Geen enkel ander selectie-instrument kan zich daarmee meten. Deze populaire methode kent echter ook een keerzijde. Door tijdgebrek, onervarenheid, afgaan op onderbuikgevoel of slechte zoekprofielen draait lang niet ieder interview uit op een succes. Zonde van uw investering in zowel tijd als geld. Zonde van uw imago. Zonde voor zowel selecteur als sollicitant. De STAR-methode biedt wél de nodige handvatten voor succes.

Download

De voordeur open, de achterdeur dicht

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Leonie Bosman-Schouwenaar

De huidige arbeidsmarkt staat sterk onder druk. Ook op het gebied van sales. In vrijwel alle sectoren merken werkgevers hoe moeilijk het is talent te werven dat over de juiste commerciële vaardigheden beschikt. Goede verkopers zijn steeds korter bij eenzelfde baas werkzaam en vaak heel lastig te binden aan een bedrijf. Terwijl zij juist een belangrijk aandeel hebben in het succes van de organisatie. Belangrijke vraag: hoe houd je je sales force gemotiveerd en betrokken?

Download

Houd de achterdeur dicht

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Janine Roording

Simpel gezegd groeit een organisatie als ze nieuwe klanten werft en bestaande klanten weet te behouden. In de praktijk blijkt het focussen op deze twee strategieën echter lastig en worden er keuzes gemaakt. Niet zelden de verkeerde. Het marketingbudget van bedrijven wordt grotendeels gereserveerd voor werving van nieuwe klanten en niet voor het behouden van bestaande klanten. De voordeur wordt met diverse acties wagenwijd open gezet, maar men vergeet de achterdeur dicht te houden. Hier gaat het mis.

Download

Ga een strategische merkalliantie aan

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Janine Spruijt

Een organisatie groeit als ze nieuwe klanten werft en bestaande klanten weet te behouden. Het focussen op deze twee strategieën, zowel werving als behoud, blijkt in de praktijk echter lastig. Het merendeel van de bedrijven kiest ervoor het marketingbudget te besteden aan het werven van nieuwe klanten. Lang niet altijd terecht, want het behouden van klanten is doorgaans lucratiever. Met het oog op beide strategieën kan een strategische merkalliantie goed van pas komen.

Download

Werkgever beperkt risico op mismatch

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Denise van Ooijen

Dagelijks worden mensen getest op geschiktheid voor een bepaald functieprofiel, met name ook in sales. Assessments zijn aan de orde van de dag, al gaat het om een tijdrovende klus. De kans op het aannemen van de juiste persoon is echter veel groter, want de werkgever krijgt op deze manier een duidelijk beeld van de kandidaten voor een vacature. Om efficiënt en effectief een goed oordeel over een kandidaat te kunnen vellen, wordt in toenemende mate ook een innovatief instrument ingezet: de webcamtest. Nu is er zelfs één specifiek voor sales managers en verkopers.

Download

“Ik wil samen met mensen de berg ophollen”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Lydia Lijkendijk

Ze heeft de gedroomde loopbaan, vindt ze zelf. Begonnen als intercedent bij Tempo-Team is Esmée Ficheroux nu opgeklommen tot directeur Sales en Accountmanagement bij de hr-dienstverlener. En dat is de mooiste en veelzijdigste baan die er is, vindt ze. Als kroon op haar werk werd ze verkozen tot Commercieel directeur van het jaar door de Sales Management Association (SMA). “Wat ik doe is een soort simultaan schaken. En dat vind ik ook nog eens hartstikke leuk om te doen.”

Download

Sluit de achterdeur!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Denise van Ooijen

Geluiden dat het einde van de crisis n zicht is, klinken steeds vaker. Unique voorziet alweer krapte op de arbeidsmarkt voor sales professionals vanaf 2011. Het is belangrijk om de interne processen op orde te hebben en de organisatie en het imago naar buiten toe te blijven versterken. Talent moet worden behouden en door binden en boeien kan de achterdeur worden gesloten.

Download