SalesOnline Logo

SMG14005 SalesStore Banner Klantwaarde

Trefwoord: omgaan met de klant

Omgaan met lastige klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jaap Bron

Klanten, soms zóu je ze wat. Je hebt van die portretten die je liever wilt vermijden. Helaas kan dat niet altijd. Lastige klanten, vrijwel elke verkoper heeft er wel een paar in zn bestand. Hoe ga je hier nu mee om?

Schrijf een positieve brief

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Hans van Eck

Als verkoper wilt u zo positief mogelijk overkomen bij uw klanten. Dat geldt niet alleen voor het mondelinge gesprek, maar ook voor uw correspondentie. Dat laatste is nogal eens een ondergeschoven kind en kan zoveel beter. Zelfs als de klant u teleurstelt. Hier is een voorbeeld.

Zoek de klaver zeven

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Inspelen op de behoeften van de klant is de basis van alle verkopen. Dat geldt niet alleen voor de manifeste behoeften, maar vooral ook voor de latente. Hebt u een product of dienst die daar invulling aan kan geven, dan bent u al een eind op weg. Kunt u dat ook met enthousiasme en overtuigingskracht brengen, dan hoeft verkopen niet meer moeilijk te zijn.

Introduceer collegas

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Leer leven met lastige klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jaap Bron

Lastige klanten... soms zóu je ze wat. Het liefst zou je ze nooit meer bezoeken. Maarja, een klant is nu eenmaal een klant. Leer ermee te leven. Maak er het beste van. In sommige gevallen zal zelfs blijken dat die lastige klant helemaal zo lastig niet is.

Heer in het klantverkeer

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Leo Onnekink

Heer in het (klant)verkeer mag dan wat ouderwets klinken, goede omgangsvormen zijn en blijven essentieel. Zowel intern richting binnendienst als extern richting klant. Want een klant kan behoorlijk afknappen op een verkoper die zich niet correct gedraagt of die incorrect gekleed is.

De slimme verkoper kent zijn klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bart van Luijk

De klant wil graag herkend en erkend worden. De slimme verkoper kent dan ook zijn klanten. En de klanten van zijn klanten. Ook heeft hij binnen elke klantorganisatie een maat die voor hem door het vuur gaat.

Ontvangst van relaties

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Inez van Eijk

Meestal wórdt de klant bezocht. Maar soms bezoekt hij u in uw bedrijf. Zorg dan voor een perfecte ontvangst, die uiteraard ook geldt voor andere relaties.

Speel in op emoties

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Als de concurrent goedkoper is dan u, is dit nog geen reden om de order te verliezen. Zaak is de emoties van uw klant te ontrafelen. Waarom is hij boos, angstig of geïrriteerd? Gebruik de volgende tips om tijdens het verkoopgesprek de oorzaak van deze negatieve gevoelens te achterhalen.

Klant in uw auto

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Inez van Eijk

Koopangst overwinnen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Wat doet u met prospects die de hand op de knip houden en u iedere kans op een order ontnemen?

In drie stappen naar een order

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Het ligt voor de hand dat het succesvol afsluiten van een verkoopgesprek afhangt van wat u in die laatste minuten zegt. Niets is echter minder waar. Het gedrag dat u tot die laatste minuten vertoonde is vele malen belangrijker.

Prospects: hoe kom je eraan?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Als u op zoek bent naar prospects is het van belang om consequent en consistent te werken. Zeven tips die u in uw planning kunt verwerken voor het werven van nieuwe klanten.

Trek uw klanten over de streep

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Uw prospects en klanten twijfelen soms om hun handtekening te zetten, omdat ze bang zijn dat zij de consequenties niet overzien.

Het eerste contact

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Aaron de Haas

Het eerste contact is meestal doorslaggevend voor succesvolle transacties. Maar omdat dit contact vaak nogal traag verloopt, worden we onzeker en ongeduldig. En dan volgt het gevaar...

Vertrouw op verwijzingen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Een verwijzing kan u vaak makkelijker een nieuwe klant opleveren dan de gebruikelijke wervingtechnieken dat kunnen. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw klanten voor u gaan verkopen? Gebruik dit stappenplan om verwijzingen te krijgen en te gebruiken.

Zes stappen op weg naar de order

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Doe uw voordeel met een klantadviesraad

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Terwijl u hard werkt om het zakelijk succes van uw klanten te vergroten, kunnen zij u helpen om uw zakelijke succes te vergroten. Want wie is er nu beter in staat u te vertellen wat er goed is aan uw product/dienst en wat beter kan. Doe daarom uw voordeel met de klantadviesraad.

Peil de behoeften van uw klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Het is een feit: aankopen worden uit emotionele overwegingen gedaan maar met logica verantwoord. Kopers gebruiken defensieve tactieken om te verbergen dat zij een emotionele behoefte hebben en maken het verkopers daarmee moeilijk om de echte behoeften en wensen te achterhalen. Welke technieken zijn er om de ware behoeften te achterhalen?

Breek door en vind de echte behoeften

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Volgens Bruce Seidman, adjunct-directeur van het Sandler Sales Institute, een instituut met 178 traniningscentra in de VS, zijn de meeste verkopers bezig met het peilen van intellectuele problemen als zij denken dat zij de behoeften aan het peilen zijn. Ook zijn verkopers te zeer gericht op het vinden van een aanknopingspunt om hun kennis ten tonele te brengen. Daardoor luisteren zij veelal niet goed.

Het ijs breken

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: New Account Selling

Bijna iedereen houdt ervan om een beetje op te scheppen. Uw nieuwe prospect is waarschijnlijk geen uitzondering op deze regel.

Klanten binden door innovatie

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Planung & Analyse

Innovatie is een belangrijke pijler onder relatiemanagement. Besteed daar dan ook aandacht aan, want voor u het weet is uw klant vertrokken naar uw concurrent.

Klantrelatiemanagement

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Planung & Analyse

Relatiemanagement wordt steeds meer een kwestie van teamwerk. Met de juiste expertise haalt u met een team het beste uit het klantrelatiemanagement.

Moeilijk gedrag

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Klantvriendelijk telefoneren

Ongetwijfeld krijgt u ook regelmatig te maken met moeilijke klanten. Het doet hen goed als ze het anderen lastig maken. Waar komt dat moeilijke gedrag vandaan?

Waarmee kan ik u van dienst zijn?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: De Verkoop Vraagbaak: Showroomverkoop

Hoe spreekt u een bezoekende klant aan? En welke zaken zijn van belang bij het aanspreken van de bezoeker van een showroom?

Bouw aan een goede verstandhouding

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Soms gaan verkopers zo op in een presentatie dat zij vergeten de klant de gelegenheid te bieden om een bijdrage in het verkoopproces te geven.

Kennen en afstemmen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

De belangrijkste functie van de verkoper is het door en door kennen en begrijpen van de klant en het afstemmen van het product of de service op de behoeften en wensen van zijn bedrijf.

Wensen en behoeften

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Koper, kijker of brochurejager?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: De Verkoop Vraagbaak: Showroomverkoop

Natuurlijk is iedereen die bij u binnenkomt op een of andere manier geínteresseerd. Maar komt de bezoeker toevallig langs of is hij gericht naar u toegekomen?

Klantenservice: stel duidelijke grenzen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales Profi

Wat goede klantenservice is, bepaalt de klant in laatste instantie natuurlijk zelf. Want wat de ene klant als zeer storend ervaart, kan de andere klant niets schelen. En wat de ene gelukkig maakt, is de andere onverschillig.

Standaardiseer uw service

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales Profi

Raak niet van streek door boze klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Harvard Business Review

Klanten gebruiken hun emoties soms om u concessies te laten doen die u onder normale omstandigheden niet zou overwegen.

Gewaardeerde bedankjes

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Pas uw gedrag aan

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Fax de feiten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Ooit te maken gehad met een beslisser die ondanks herhaalde telefoontjes niet reageert? Probeer dan eens de volgende tip:

Bouwen aan een goede relatie

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Stel, u hebt een geweldige account, de relatie is goed, de klant waardeert en vertrouwt u en beschouwt u als een lid van zijn team. En dan komt u er opeens achter dat uw contact vertrokken is naar een andere baan en u het moet doen met zijn opvolger. Wat nu?

Hoe gaat u om met een nieuw contact?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Wie is u?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Tips & Advies Verkoop

Als verkoper komt u bij veel verschillende mensen. Kent u de verschillende karaktertypen en weet u hoe u erop kunt reageren?

Het juiste relatiegeschenk

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Kamerkrant

U wilt uw klant door middel van een geschenk laten weten dat u de relatie tussen hem en uw bedrijf waardeert. Maar waar moet u op letten om goed voor de dag te komen?

Let op de lichaamstaal tijdens de verkoop!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Frank van Marwijk

Iemand met een vlotte babbel is niet automatisch een goede verkoper. Tijdens de verkoop dient u zich af te stemmen op uw klanten om een goede relatie met hen op bouwen. Voor een verkoper is daarom naast verstand van zaken en goede woordkeus ook kennis van de lichaamstaal van groot belang.

Koopsignalen in lichaamstaal

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Frank van Marwijk

Het juiste moment om de koop af te sluiten wordt bepaald door de koopsignalen die de klant afgeeft. Als een klant geïnteresseerd is in de aankoop van uw product zal hij dit vaak laten blijken door zijn woordkeus. Non?verbaal zal de klant ook zijn belangstelling laten blijken. Als een klant enthousiast is over uw product, merkt u dit eerder aan zijn lichaamstaal dan aan wat hij zegt.

Effectief luisteren

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales Memos

Er is een groot verschil tussen horen wat de ander zegt en luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Vermijd de valkuilen die u beletten om goed te luisteren.

Op tijd betalen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bizz

Als u wilt dat u klanten u op tijd betalen is een eerste voorwaarde dat u goede afspraken met ze maakt. Alles op een rijtje.

Kenmerken van lichaamshoudingen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

De non-verbale reacties van de verkoper

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Frank van Marwijk

In het vorige nummer hebt u kunnen lezen hoe u aan de non-verbale reacties van een klant kunt merken of hij twijfelt, onverschillig is over uw product of bezwaar maakt. Om op deze houdingen zo goed mogelijk te reageren bestaan verschillende technieken.

De plaats aan de onderhandelingstafel

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Frank van Marwijk

Als u een afspraak maakt voor een gesprek met een klant, is het belangrijk om een goede plaats daarvoor te bepalen. Vaak ligt het voor de hand waar het gesprek plaatsvindt: bij u op kantoor of juist bij de klant.

Zit u lekker?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Van paraplu tot wijnpakket

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Management Support Magazine

Hebt u ook het gevoel dat u het hele scala aan relatiegeschenken hebt afgewerkt? En kunt u geen wijnpakket of paraplu meer zien? Pak het dan eens anders aan.

Kleurrijke resultaten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Zoekt u een idee om moeilijke prospects op een verfrissende manier te benaderen?

Vergadering: let op uw klant!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

In de rol van verkoper neemt u soms deel aan een vergadering met uw klant. Een vergadering is dé plek waar de klant ideeën kan inbrengen en waar ook besluiten worden genomen. Belangrijk is dat u op de lichaamstaal van de aanwezigen let want die vertelt vaak meer dan woorden.

Omgaan met uitvluchten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Winnend omgaan met tegenwerpingen

Uitvluchten zijn muurtjes die een klant optrekt om zijn werkelijke bezwaren te verbergen. Herken de dooddoeners en weet er mee om te gaan.

Stel de juiste vragen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bizz

Als u een vraag stelt, kan de klant daar niet omheen. Trek uw klant dus over de streep met simpele, maar rake vragen.

Hoe verwerkt een klant informatie?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Frank van Marwijk

Waarop legt u het accent tijdens een verkoopgesprek? Een visueel ingestelde klant waardeert vooral de schoonheid van uw product, de auditieve klant heeft meer belangstelling voor uw verbale motivatie en de kinesthetische klant gaat op zijn gevoel af. Aan de manier waarop de klant reageert op uw vraagstelling kunt u afleiden hoe de klant informatie verwerkt.

Herken uw klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Of een klant visueel, auditief dan wel kinesthetisch is ingesteld kunt u behalve aan lichaamstaal ook bemerken aan zijn woordkeuze.

Hoe belangrijk is netwerken?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

“Netwerken is een van de belangrijkste instrumenten van deze tijd om nieuwe klanten te winnen“, is een veel gehoorde opmerking tijdens verkoopvergaderingen. Maar is dat ook zo?

Wat u moet doen èn moet laten!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Ja, daar staat u dan op het relatie-evenement, nu moet u gaan netwerken. Onderstaande tips helpen u op weg.

Mag ik meedoen?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

U hebt een interessant groepje mensen gespot, maar hoe komt u daar nu tussen? En, niet onbelangrijk, hoe maakt u een eind aan het gesprek?

Laat de gatekeeper de deur voor u openen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Vindt u het ook zo moeilijk om voorbij de receptioniste of de persoonlijke assistent te komen. Gebruik onderstaande tips om deze barrières te overwinnen.

Veeg obstakels van tafel!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Communication Briefings

Kunt u iedere tegenwerping pareren, ieder obstakel overwinnen?. Nee! Maar u kunt wel leren om er niet door uit het lood te worden geslagen. Ontwikkel simpele remedies op de meest voorkomende obstakels.

Ken het gedrag van uw klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Pakkende gespreksopeningen, Kluwer

Als verkoper moet u met alle typen mensen kunnen omgaan, al zijn ze anders dan u. Herken het gedrag van uw klant, zodat u zich aan kunt passen.

De juiste gespreksopeningen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Pakkende gespreksopeningen, Kluwer

Constructieve achterdocht

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Het is een goede gewoonte om constructief achterdochtig te zijn. Dingen zijn immers niet altijd wat ze lijken. Op welke signalen moet u letten?

Ken de lichaamstaal van uw klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Het zijn de kleine dingen die het doen, dus let goed op de lichaamstaal van uw klanten.

Hoe houdt u de klant tevreden?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Een tevreden klant is een loyale klant. Maar hoe vergroot u die tevredenheid?

Met een klant op stap

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

Als u in de buitendienst werkt, loopt u misschien ooit tegen de situatie aan dat u een klant een lift aanbiedt. Met de volgende auto-etiquette slaat u een goed figuur.

Vertrouwen winnen na een conflict

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

U bent op bezoek geweest bij een klant die een ernstig conflict met uw voorganger had. Het gesprek is zeer onaangenaam verlopen en u verlaat het pand met ernstige twijfels over de vraag of u ooit nog zaken zult doen. Hoe kunt u het tij keren?

Bouw opnieuw krediet op

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Inspirerende ideeën voor een relatiegeschenk

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Management Support Magazine

Uitgekeken op het jaarlijkse kerstpakket als relatiegeschenk? Het kan ook anders, dus doe u voordeel met onderstaande tips.

Maak er geen kruisverhoor van

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Topverkopen op eigen kracht, De Verkoop Vraagbaak

Te veel op de klant afgevuurde vragen maken hem wantrouwig, het is ten slotte geen kruisverhoor. Een overzicht van verschillende soorten vragen.

Beoordeel uzelf

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Bij een eerste indruk gaat het niet alleen om kleding. Haardracht, manieren en accessoires maken evenzeer deel uit van de eerste indruk.

Houd uw klant een spiegel voor

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Frank van Marwijk, Bodycom Lichaamscommunicatie

Mensen die qua gedachten op elkaar zijn afgestemd, nemen in veel gevallen automatisch houding en manier van doen van elkaar over. Van deze kennis kunt u als verkoper gebruik maken.

Wie bezoekt de beurs?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: De anatomie van de vakbeursbezoeker, Kluwer

Waarom bezoekt iemand een beurs? Het daadwerkelijk komen tot transacties speelt in ieder geval de minst belangrijke rol. Maar waar draait het dan wel om?

Tegenspraak helpt u

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Wat is het verschil tussen uw kinderen en uw klanten? Van uw kinderen duldt u minder tegenspraak, terwijl u bij uw klanten niet genoeg krijgt van tegenspraak.

Verloren klanten terugwinnen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Iedere verkoper verliest klanten. De concurrent die de prijs verlaagt, een nieuwe inkoper die liever zaken doet met een ander bedrijf, Wat ook de reden is, het is altijd de moeite waard om de verloren klant terug te winnen.

Een tweede kans

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Introvert of extravert?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Het karakter van de klant, De Verkoop Vraagbaak

Er zijn vier typen klanten die elk hun eigen aanpak vereisen. Herken ze en pas uw gedrag daarop aan.

Houd contact met de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Als u het contact verliest met uw klant, zullen zij zelden uit zichzelf contact zoeken met u. Als u weinig of niets meer hoort van een klant, maak u dan zorgen. De kans is groot dat een concurrent de communicatie heeft overgenomen.

Strategieën om contact te onderhouden

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Iedere verkooporganisatie heeft een unieke set van interactiemogelijkheden, gebaseerd op de producten, de branche en verkoopcycli. Houd de volgende punten in het oog.

De meest voorkomende netwerkvalkuilen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Doeltreffend netwerken

Verkopen via een netwerk heeft voordelen. U opent op een relatief eenvoudige manier deuren die anders langer gesloten waren gebleven. Maar er zijn ook valkuilen. Weet waar die zich bevinden.

Een professionele performance op de beurs

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: In 3 stappen naar effectieve beursverkoop

De benadering van prospects tijdens een beurs vergt een totaal andere aanpak dan de dagelijkse commerciële benadering. Wat is de juiste strategie?

Gedragsverschillen bij klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bart van Luijk, changecoach, DOOR Business Shows

Bent u verkoper in een winkel of showroom, dan weet u dat klanten qua gedrag kunnen verschillen. Verschillende soorten klanten op een rijtje gezet.

Haal meer uit uw beste klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Het is het niet waard om de relatie met een goede klant op het spel te zetten om een extra order te scoren. Vertrouwen in elkaar is essentieel als het gaat om het opbouwen van een langdurige relatie die voor beide partijen voordelen heeft.

Wie zijn uw beste klanten?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Klanten slecht nieuws brengen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Communication Briefings

Hoewel het doel van iedere verkoper is om de klant zoveel mogelijk te plezieren, kan het soms niet anders of we moeten hem teleurstellen.

Omgaan met probleemklanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

Ach, iedere verkoper komt wel eens een klant tegen die niet de makkelijkste is, maar sommigen zijn echt moeilijk. Klanttypen waarmee de omgang moeilijk kan zijn.

Lastige klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Kant-en-klare verkooptips, Kluwer

Verkopers moeten over een olifantenhuid beschikken om hun werk goed te kunnen doen. Omgaan met lastige klanten hoort daarbij. Drie typen op een rijtje.

Hello, are we in business?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Zakelijke etiquette, uitgeverij Tirion

Zakendoen met buitenlanders is een vak apart. Ieder land heeft natuurlijk zo zijn eigen cultuur en die kan behoorlijk afwijken van de Nederlandse. Voorkom het maken van fouten en neem onderstaande tips ter harte.

Wat trekt u aan?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Zakelijke Etiquette, uitgeverij Tirion

Kom op het netvlies van de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Op de juiste manier verbinding hebben met een klant, is van levensbelang voor beide partijen. Want wat u ook verkoopt, waar het op aankomt is dat de klant weet dat hij op u kan rekenen.

Weet wat belangrijk is

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Kansen en risicos bij bestaande klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Database Marketing

To see and to be seen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Zakelijke etiquette, uitgeverij Tirion

Tijdens een zakelijke receptie of bijeenkomst na een lezing of presentatie, is het de bedoeling dat u uw gezicht laat zien en hier en daar een praatje maakt. Hoe komt u zo goed mogelijk voor de dag?

Promotie-artikelen: zinvol of niet?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

In de VS worden jaarlijks voor een slordige 14,9 miljard dollar aan promotieartikelen weggegeven. Maar zet het ook zoden aan de dijk of hoeven we er in Nederland niet op grote schaal aan te beginnen?

Weet hoe het werkt

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Wat moet u weten om een succesvol programma voor promotieartikelen te ontwikkelen?

Leuke voorbeelden

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Warmte uitstralen zonder woorden

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Communication Briefings

Uw gezicht communiceert verschillende boodschappen zonder dat daar woorden aan te pas komen. Hoe zendt u de juiste signalen?

De moeilijke klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

Iedere verkoper heeft er minstens één in zijn bestand: de moeilijke klant. Slechts weinigen beschikken over een goede strategie om met de moeilijke klant om te gaan.

Train uw vaardigheden in het omgaan met moeilijke klanten.

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

Behoud uw klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Ooit een klant verloren doordat u vergat de order op te volgen? Veel verkopers gaan uit van de valse veronderstelling dat de verkooptaak erop zit als de handtekening onder de order staat.

Wat u nooit tegen klanten moet zeggen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Communication Briefings

Als u contact hebt met klanten, moet u uw beste beentje voorzetten. Daaronder valt ook de juiste woordkeuze.

Verkopen via netwerken

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Doeltreffend netwerken, Kluwer

U kunt op drie manieren verkopen via netwerken: pro-actief, reactief en passief. Als u een manier kiest waarbij u zich plezierig voelt, hebt u grote kans op succes.

Verschillende soorten klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales Vraagbaak, Telefonisch acquireren

Als verkoper is het verstandig uw gedrag af te stemmen op dat van de ander. Op die manier vergroot u de kans dat het gesprek verloopt zoals u dat hebt voorbereid. Typeer uw klant en speel daar op in.

Omgaan met veeleisende klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Verkopen aan moeilijke, veeleisende klanten is een uitdaging. Zes overwegingen om u op het juiste spoor te houden.

Een innige band met de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Management Today

Hoe bouw je innige banden op met zakelijke klanten? Ontwikkel ook intense relaties met uw klanten door onderstaande principes te volgen.

Het juiste luistergedrag

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Overtuig uw klant, Sales Vraagbaak

Breng onderstaande aspecten van luistergedrag in de praktijk. Zo beïnvloedt u het gesprek positief en toont u uw interesse.

De juiste ontvangst

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Zakelijke etiquette, uitgeverij Tirion

Vanaf het moment de klant één voet bij uw bedrijf over de vloer zet totdat hij het pand weer verlaat, is het van belang dat u hem op een goede manier onthaalt. Tips voor een optimale ontvangst.

Werk aan uw imago

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Management Support

Het beeld dat de klant van u krijgt, is belangrijk. Het bepaald mede of hij met u in zee gaat of niet. Zorg dus voor een goed imago.

Slechte lichaamstaal

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: You are the organization

Bent u zich bewust van uw lichaamstaal naar de klant toe? Bestudeer onderstaande zes punten om uit te vinden of u een van die personen bent die zijn boodschap - en carrière - saboteert met slechte lichaamstaal.

Beurs-ideetje

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Adformatie

Los de problemen op

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: www.managementsite.net

Wie met klanten te maken heeft, loopt op zijn tijd ook tegen complicaties aan. Het is aan u om uitkomst te bieden. Hoe kunt u dat het beste doen? Zes problemen en de oplossingen op een rij.

Klanten benaderen met humor

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Humor is een geweldige manier om spanning te verminderen en om relaties te bouwen. Maar ook voor humor geldt: overdaad schaadt. Dus gebruik het wijs.

Moeilijke, veeleisende klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Communication Briefings

Moeilijke en veeleisende klanten tevreden stellen is geen gemakkelijke opgave. Vijf stappen om dit soort klanten snel tevreden te stellen.

Het gevecht om de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Relatiebeheer als groeistrategie, CustomEyes

Alleen een goed product verkopen is niet meer voldoende. Relatiebeheer wordt steeds belangrijker, maar is meer dan het streven naar klantenbinding.

Kan ik u helpen?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

Begroet een standbezoeker nu eens niet op dezelfde manier als 75 procent van alle standhouders.

Effectief zakenlunchen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Management Support

Zakenlunches zijn een prima manier om relaties met in- en externe contacten aan te knopen, te bestendigen of te verbeteren. Tips voor een effectieve zakenlunch.

Politieke klippen omzeilen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Met klanten over politiek praten, brengt risicos met zich mee. Hoe u uit politieke wespennesten blijft.

Mijn klanten zijn tevreden

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Verkopen in een tegenvallende markt, Sales Vraagbaak

Mijn klanten klagen niet, dus zijn ze tevreden. Dit is een gevaarlijke redenering waarmee veel verkopers zichzelf een rad voor ogen draaien.

Wat klanten (niet) willen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: www.cio.com

Als u aan uw b-to-b-klanten zou vragen wat ze van u willen, weet u dan wat ze gaan antwoorden?

De aardige klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: The Management Intelligence Report

Kent u die klanten? De aardige klant die nooit klaagt, maar ook nooit terugkomt? Een typering.

Hoe blijft u positief?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Communication Briefings

Sommige klanten lijken ere en gewoonte van te maken om u uit te proberen. Regels om zo goed mogelijk met de minst aardige klanten om te gaan.

Betrokkenheid tonen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Wat uw klant het meest aan het hart gaat, zijn zijn behoeften. Houd daarbij de onderstaande punten in het achterhoofd.

Het juiste relatiegeschenk

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: KvK Kamerkrant

Relatiegeschenken moeten een persoonlijk tintje hebben. Voor de ontvanger, niet voor de gever. Dus geen logos erop.

Weet aan wie u verkoopt!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: David Bloch, Perfect Presentation in Denemarken

Er zijn veel typologieën die u helpen uw klant in een hokje te stoppen, om sneller op zijn golflengte te komen … om zo uiteindelijk uw kans op verkopen te optimaliseren. De vijf basistypen van het systeem Psycho-Geometrics voor u op een rijtje.

Het gedrag van de vijf typen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Voor én na de order

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

Als het goed is, is verkopen geen op zichzelf staande gebeurtenis maar deel van een proces. After sales is daarom een achterhaald begrip, want after-sales is net zo goed als pre-sales te karakteriseren.

Een afspraak verplaatsen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Zakelijke etiquette, uitgeverij Tirion

Het is altijd heel vervelend om een afspraak te moeten verzetten. Alleen maar: “Het spijt me” is dan ook niet voldoende. Wat u wel moet doen.

Slapende contacten wakker maken

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Drie tips om contacten waarvan u dacht dat er geen leven meer in zat te reactiveren.

Klantrelaties onderhouden

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: PromZ Magazine

Als u een direct marketing-actie uitvoert, gericht aan uw klanten, is het van belang dat de tekst goed is. Die kan relaties maken of breken.

Kruip dicht tegen de klant aan

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Hebt u een goede verstandhouding met uw klanten, zodat u meer voor ze betekent dan de zoveelste verkoper die zijn product kwijt wil? Tips voor het opbouwen van een goede klantrelatie.

Doe de superservicetest

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Customer Service

Bent u voldoende servicegericht? Test uzelf. Beantwoord elke vraag met ja of nee.

Hoe heet die man ook al weer…

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: www.lichaamstaal.nl

Tijdens recepties, netwerkbijeenkomsten, workshops en congressen ontmoet u vaak veel nieuwe mensen. U stelt zich aan elkaar voor, maar bent waarschijnlijk binnen een seconde de naam van de ander al weer vergeten. Tips om namen te onthouden.

Luisteren, een vak apart

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Management Support

Om goed te kunnen verkopen, is luisteren belangrijk. Klanten nemen nu eenmaal eerder iets aan van iemand die aandachtig luistert naar hun bedoelingen en problemen en die laat blijken dat hij begrijpt waar het om gaat.

Houd contact

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Een presentatie of offerte opvolgen is vaak niet het meest favoriete werk van de verkoper. Maar u moet contact onderhouden met prospects om uw verkoopdoelen te bereiken.

Telefonisch opvolgen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Het is niet altijd mogelijk om een presentatie of een offerte persoonlijk op te volgen. Dan is de telefoon een goed alternatief. Terwijl u een boodschap achterlaat die de prospect op een hartelijke manier uitnodigt om te reageren, houdt u op een niet-opdringerige manier contact en blijft u in the picture.

Maak het uw klant naar de zin!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

Wie een langdurige liefdesrelatie heeft, weet welke snaren hij moet raken om het zijn partner naar de zin te maken. Soortgelijke gevoeligheden ontwikkelen in relaties met klanten loont de moeite, want net als partners verwachten klanten dat zij aandacht en waardering krijgen.

Wat vindt de klant van u?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Momenten van de waarheid, Bart van Luijk

Als verkoper is het voor u natuurlijk van belang om te weten hoe klanten over u en uw werk denkt. Om de wat mindere aspecten in kaart te krijgen voordat de klant afhaakt, kunt u hem een vragenlijst laten invullen.

Inkopers over verkoop-bloopers

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Inkopers hebben een duidelijke mening over verkopers. Wat dacht u van de volgende bloopers die volgens sommigen van hen de relatie ernstig kunnen verstoren.

Hebt u klanten die waarde toevoegen?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Hubert Sistermans en Toine Philippa

In persoonlijke relaties (privé) controleren we continu of de ander ons nog aardig vindt. Zo bouwen we aan een relatie die gebaseerd is op wederzijds vertrouwen en respect. Maar zo gemakkelijk als we signalen in onze privérelaties opvangen en er wat mee doen, zo moeilijk pikken we die van klanten op. Jammer, want voor u het weet zijn ze ervandoor met een ander. Wat betekent klantwaarde voor u? Weet u wat uw klanten werkelijk denken en willen?

Download

Het doel van uw geschenk

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Management Support Magazine

Plan van aanpak Hoe verkoopt u aan moeilijke klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Hier in kort bestek nog eens de negen hoofdpunten.

Voorkom een wisselwerking

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Tips voor een succesvol klantenseminar

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales Power poster door Sales Profi

Behoeften achterhalen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Gebruik de goede lichaamstaal

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

8 adviezen om interessant te blijven voor uw klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door Bizz

Priemende vinger

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

6 tips om de stijl van uw klant te herkennen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door Kant-en-klare verkooptips

7 tips om de relatie met een klant te onderhouden

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door Selling Power

8 stappen om van klanten trouwe vrienden te maken

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door Selling Power

7 tips om de klant in de watten te leggen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door Management Today

6 tips om met lastige klanten om te gaan

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door First rate costumer service

Zakendoen in het buitenland

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Management Support

Het kan zijn dat u als verkoper te maken hebt met klanten in het buitenland. Dan is het van belang te weten welke verschillen er zijn, anders is de kans groot dat u een order verspeelt.

Klanten binden met waardering

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

Hoe u niet alleen met overtuigende producten en diensten maar ook met waardering en complimenten het vertrouwen van de klant sneller kunt winnen.

Een pluim geven

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesBusiness

De trouwe klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Marketing Management

Trouw zijn aan een merk is voor klanten alleen aantrekkelijk als die trouw ook wordt beloond. Gebeurt dat niet, dan zijn ze snel vertrokken.

Hoe gehecht zijn uw klanten aan u?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Beantwoord onderstaande vragen en beoordeel uw contactuele eigenschappen.

De juiste benadering

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Kant-en-klare verkooptips

Er loopt een vage scheidslijn tussen agressief en assertief verkopen. Als u zich te aanvallend opstelt, is de kans groot dat de u de klant wegjaagt. Onzekerheid en besluiteloosheid zijn echter net zon afknapper voor de klant.

Verloren orders

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales Management

Alleen als u weet waarom u een of meerdere orders verliest, kunt u klanten terugwinnen. Anders kunt u vergeten dat deze klant ooit nog bij u koopt.

Succes- en faalfactoren

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales Management

Wat is een klant?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: CSW

In het verkoopvak staat de klant met stip op 1. Zo hoort het tenminste te zijn, maar zo is het niet altijd. Onderstaande tips dienen als geheugensteuntje, want de klant betaalt uw salaris!

Klanten opzeggen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: S&MM

Als u om gegronde redenen het liefst een aantal klanten gedag wilt zeggen, schaam u dan niet. U bent niet de enige in verkoopland, maar hoe gaat u om met deze situatie?

Zinnen die klanten wegjagen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Het is heel gemakkelijk om een klant weg te jagen. Vaak gebeurt het met uitspraken waar u zichzelf niet eens bewust van bent.

Op goede voet

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: S&MM

De droom van elke verkoper: op goede voet raken en blijven met zijn klanten. Enkele tips.

Wat is uw Oor-Q?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Soms is een verkoper zo enthousiast over wat hij verkoopt dat hij meer praat dan luistert. En dat is zonde van de tijd, want verkopen draait om luisteren. Alleen zo kunt u behoeften achterhalen en er vervolgens op ingaan.

Stel effectieve vragen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Bij ieder verkoopgesprek is het uw doel om tijdens het eerste contact met uw klant zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de klant, zijn bedrijfsomstandigheden en zijn behoeften. Informatie verkrijgen is namelijk nodig om uw vak goed uit te kunnen oefenen.

Haal meer uit uw rayon

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: S&MM

Hebt u het gevoel dat er meer te halen valt uit het rayon dat onder uw hoede valt? Aarzel niet en ga ervoor. Gebruik hiervoor de volgende tips.

Samenwerken met Engelsen vergt enig inlevingsvermogen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Constant Berkhout

Engelsen staan bekend als zeer vriendelijk. Ze willen je altijd de weg wijzen als je verdwaalt tussen Buckingham Palace en de Big Ben. En wie houdt niet van de Engelse humor die we zo goed kennen uit films en tv-producties als Monty Python, Yes Minister of Blackadder en die we ook echt meemaken als we op zakenreis zijn? Achter deze façade gaat echter een berekenend pragmatisme schuil. Voor Nederlanders kan de onzekerheid hoe hiermee om te gaan leiden tot een ware culture shock.

Download

Follow-up-technieken

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Als een prospect de moeite neemt om contact met u op te nemen, is hij geïnteresseerd in wat u te bieden hebt. Als hij vervolgens niets van u hoort, verliest hij die interesse geheid.

Goed opvolgen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Wat klanten het liefst willen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Kant-en-klare verkooptips

Weten wat de voorkeuren van de klant zijn is belangrijk. Belangrijker dan dat u uw eigen voorkeuren kent. Wat willen klanten het liefst van u?

Eigenschappen versus voordelen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Kent u het verschil tussen een producteigenschap en een productvoordeel? Simpel geformuleerd is een eigenschap dat wat uw product doet, een voordeel datgene dat het voor de klant doet.

Klanten ontvangen op uw werk

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: www.omgangsvormen.com

Uw prospect komt bij u op kantoor. U spreekt elkaar voor het eerst in levende lijve. Wat is dan de juiste manier om hem te ontvangen? Hoe begroet u elkaar? Wat doe u met jas, tas, plu? En wat doet u echt niet?

Uhhhh, hoe heet u ook alweer?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Step by Step Consulting

Uw klanten en zakenrelaties bij hun naam kunnen noemen is een belangrijke vaardigheid. Toch zijn er veel mensen die problemen hebben om de namen van andere personen te onthouden. Onderstaande tips kunnen u helpen.

Positief omgaan met missers

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Kant-en-klare verkooptips

Als het niet lukt om een afspraak te maken, de order binnen te slepen of als de onderhandeling over de prijs niet goed afloopt, kunt u dat als een misser zien, maar ook als iets positiefs.

7 tips om goed te luisteren naar de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door Management Today

Afspraken maken en nakomen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Josée C.M.L. Berg, Topcursus

Als u belooft om iets te doen, moet u die afspraak ook nakomen. Dat is op zich een simpele regel, maar er zijn héél veel bedrijven die zich daar niet aan houden en zodoende door eigen toedoen potentiële klanten verliezen, en hun goodwill verspelen. Wat u wel moet doen.

De klant is koning

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Betrouwbaarheid

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

De klant aanspreken op het nakomen van afspraken

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Het vertrouwen van de klant ondermijnen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: S&MM

Het is opvallend hoe zelfdestructief sommige bedrijven met hun klanten omgaan. Ze sturen een bombardement aan irrelevante informatie, informeren ze niet tijdig over nieuwe garanties en service en belonen alleen nieuwe klanten met kortingen. De top 10 van de meest trefzekere manieren om het vertrouwen van de klant in uw onderneming te ondermijnen:

7 manieren om de klant gerust te stellen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door Selling Power

Persoonlijkheidstype van de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Verstand van de klant

Het heeft voordelen als u kunt herkennen welk persoonlijkheidtype een klant heeft. Waarom? Omdat u de klant dan beter begrijpt en beter weet wat zijn behoeften zijn. Natuurlijk is een klant niet uitsluitend één type, maar de basiskenmerken van een type zijn wel aanwezig. Doe uw voordeel met deze wetenschap.

De behoefte van de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: het Financieele Dagblad

Bedrijven moeten meer inspelen op de onuitgesproken behoeften van klanten om onmisbaar voor ze te worden. Hoewel de kansen hiervoor voor het oprapen liggen, gebeurt het nog veel te weinig.

Klantgericht spreken

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Verstand van de klant

Een belangrijke succesfactor bij het omgaan met klanten is het klantgericht spreken. Onderzoek heeft aangetoond dat er een nauw verband bestaat tussen de manier van spreken en de mogelijkheid om andere mensen te beïnvloeden.

Ken uw klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Direct Response

Wanneer u meteen bij het eerste contact de juiste gegevens opslaat en zorgt dat die databestanden schoon blijven, kunt u het maximale potentieel uit uw klanten halen. Welke stappen moet u nemen?

7 tips voor een verrassende klantbenadering

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: SalesPower poster door Verras de klant

Laat de klant praten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Hoe meer u de ander laat praten, hoe groter de kans dat u erachter komt wat er werkelijk speelt. En alleen als u weet wat er werkelijk speelt, kunt u tot zaken komen. Vijf tips over hoe te communiceren in vijf klassieke verkoopsituaties.

De fasen van het verkoopgesprek

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Natuurwetten in de verkoop, Herman Meijer

Ieder verkoopgesprek is een gesprek waarbij de verkoper te allen tijde het initiatief moet houden terwijl de klant het centrale middelpunt blijft. Lukt u dat niet, dan kunt u een order op uw buik schrijven.

Klantgericht denken én doen!

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Henk-Jan van Essen, Essential

Uit onderzoek dat Essential de afgelopen jaren heeft gedaan, blijkt dat medewerkers van een bedrijf zich vaak niet bewust zijn van de gevolgen van hun gedrag naar klanten. Hoe is dat in uw organisatie gesteld?

Klantgerichtheid zijn: hoe?

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron:

Het vertrouwen van de klant winnen

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Persoonlijke kracht in acquisitiegesprekken

Op de lange termijn wint u het vertrouwen van de klant door uw afspraken zorgvuldig na te komen, de klant iets meer te geven dan hij verwacht én een goede relatie te onderhouden. Maar hoe zorgt u er in dat eerste gesprek voor dat de klant u vertrouwt?

Achterhaal het afzeggen van een order

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Kant-en-klare verkooptips

Redenen waarom de klant de order afzegt

Samenwerken met de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Natuurwetten in de verkoop, Herman Meijer

Voor een goed gevulde orderportefeuille is samenwerking met de klant onontbeerlijk. Alleen dan kunt u succesvol orders afsluiten. Maar hoe ontstaat een succesvolle samenwerking? Wat moet u daar voor doen?

Soort zoekt soort

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Kent u de uitdrukking: soort zoekt soort? Daar draait het om bij het leggen en uitbouwen van het contact met de klant. Maar wat als u geen klik met de klant hebt?

De vragen van de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: De verkoopingenieur

Hoe reageert u op een vraag van de klant? Vragen worden namelijk niet alleen gesteld om informatie te verkrijgen. Een klant kan met het stellen van een vraag verschillende bedoelingen hebben. Het is aan u om te achterhalen welke.

Discussieer niet met klanten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Communication Briefings

Er is een heel belangrijke reden om niet in discussie te gaan met een klant als hij een tegenwerping maakt: tegenwerpingen leiden tot tegenstellingen. En tegenstellingen zorgen ervoor dat u tegenover elkaar komt te staan.

Een speciaal persoon

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Selling Power

Als u succesvol wilt zijn in uw werk, moet u uw klanten het gevoel geven dat zij speciaal voor u zijn. Met de volgende richtlijnen slaagt u daar beter in.

Ken uw eigen lichaamstaal

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Sales & Marketing Management

Persoonlijke vaardigheden en vooral communicatieve vaardigheden zijn nog steeds de belangrijkste bagage van de verkoper. Geen enkel CRM-pakket kan een order sluiten, want uiteindelijk gaat het om persoonlijk contact met de klant.

Kopers houden niet van tweede keus aanbieding

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Bernhard Rittger

Consumenten laten een aantrekkelijke aanbieding liggen als er al eerder een betere aanbieding is geweest van hetzelfde product. Dit heet het inactie inertie effect. Maar een mogelijke koper versmaadt een in zijn ogen mindere aanbieding minder snel als er alternatieven voorhanden zijn. Bovendien is één en ander mede afhankelijk van de persoonlijkheid van de consument.

Download

“Altijd draagvlak blijven creëren bij de klant”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jaap van Sandijk

Nyenrode Sales Leadership Masterclass heet een opleidingsprogramma van Nyenrode Business Universiteit dat zich richt op sales management vanuit strategisch perspectief. De opleiding biedt deelnemers behalve theoretische onderbouwing ook tal van praktische handvatten om met succes te kunnen optreden in complexe salesomgevingen, bijvoorbeeld met grote (internationale) klanten. In een serie artikelen blikken absolventen van de in 2004/2005 geïntroduceerde masterclass terug op de door hen gevolgde opleiding. Ook vertellen zij over hun eigen salesaanpak. Bas Verleisdonk, account manager van NetDialog, praat over het opbouwen van relaties, de gevaren van té snel willen scoren en de impact van de opleiding voor zijn dagelijks werk. Recht op je doel afgaan, met de juiste persoon bij de klant praten en dan een deal sluiten. Het lijkt vastberaden en doelgericht, maar het is in feite weinig effectief, ervaart account manager Bas Verleisdonk van NetDialog. “In zon geval ben je namelijk maar op één niveau bij de klant bezig en daarmee loop je onnodig risico. Je moet jezelf dwingen om zaken af te vinken en draagvlak te creëren bij verscheidene mensen op verschillende niveaus.” “Dat geldt zeker voor ons vakgebied, aangezien wij met onze specialisatie business service orchestration klanten in de hele breedte van hun organisatie en activiteiten ondersteunen en adviseren.” “Verscheidene mensen op verschillende niveaus”

Download

Sales manager spin in web van klantcontacten

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Jaap van Sandijk

Groei van de business zit hem niet alleen in het werven van nieuwe klanten. Ook het behouden en uitbouwen van bestaande klanten kan daarvoor een goede basis zijn. En het is vaak nog makkelijker ook. Alleen al door met de klant in contact en in gesprek te blijven, kun je hem behouden. Het aangaan van een klantdialoog is daarom cruciaal, stelt Rob Brosens van Customer-i, dat bedrijven juist op dit terrein traint en begeleidt. “In feite moet sales voortdurend bezig zijn met klantbehoud. Anders mis je kansen”, zegt hij.

Download

Waarmaken in de praktijk is de kunst

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Stephan Stergiou & Joost Oostveen

“U staat bij ons als klant centraal”. Veel ondernemingen hebben een dergelijke kreet op hun vaandel of zelfs op de gevel staan. Klinkt uiteraard positief en staat ook leuk, maar wat merkt de klant er echt van? Ofwel: als je het belooft, moet je het in de praktijk ook waarmaken. Maar een werkelijk klantcentrale businessbenadering mét resultaat schud je niet zomaar uit de mouw. De klant centraal stellen blijkt dan vaak ook weinig om het lijf te hebben.

Download

Elk contactmoment duidelijk in kaart

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Rob Brosens

GE Capital Solutions is één van de grootste equipment leasing en financieringsverstrekkers ter wereld. En een bedrijf waar customer experience management daadwerkelijk wordt vormgegeven en een prioriteitsstatus heeft. Met alle voordelen vandien.

Download

“Succes in sales is een kwestie van erbij horen”

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Irene Herbers

In callcenters is het een crime om bellers te motiveren. Met Galalion®, een revolutionair beloningsmodel voor met name outbound acquisitie, lukt dat verbazingwekkend goed. Zo goed zelfs dat je op moet passen dat het niet uit de hand loopt. Het model gaat uit van intrinsieke motivatie. Zodra je het hart raakt van de beller en inspeelt op zijn behoefte om erbij te horen, gaat hij als een speer. Met het principe wij versus zij valt veel winst te behalen. Van 50 tot 100% schrijft de vakpers.

Download

Duurzaamheid sells of vet verdienen aan afval

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Lydia Lijkendijk

Afval bestaat niet. Dat is de ondernemingsfilosofie van Van Gansewinkel. Het bedrijf vaart wel bij het groeiende besef van duurzaamheid. In een sector waarin bedrijven elkaar beconcurreren op dubbeltjes lukt het de vuilophaler klanten te binden met creatieve recycle-oplossingen die weliswaar niet de goedkoopste zijn - maar wel de beste voor mens en milieu. Het bedrijfsleven gaat daarbij voorop. "Vroeger praatten we met de conciërge, nu zitten we in de boardroom met de Raad van Bestuur."

Download

Een lang en gelukkig huwelijk met de klant

author1) || !empty($article->author2) || !empty($article->author3)) : ?>
Bron: Nicole Carlier

Kan een consument liefde voelen voor de bank die zijn geld beheert? Of voor de supermarkt waar hij wekelijks zijn boodschappenkar volgooit? Volgens marketingprofessional Marnix Bügel is de relatie tussen klant en bedrijf te vergelijken met een huwelijk. Zijn advies voor eeuwige trouw: zorg eerst voor klantintimiteit en de liefde komt vanzelf.

Download