De meerwaarde van interim sales, die is jullie wellicht al wel bekend. Wij hebben er op onze website al veel over geschreven. Van verschillende blogs tot leuke en leerzame business cases. Toch blijft interim sales een lastig begrip voor veel bedrijven. Wij kunnen wel in blogs schrijven hoe belangrijk interim sales is en wat voor meerwaarde het biedt voor bedrijven. Maar echt zelf ondervinden, pas dan kom je de toegevoegde waarde van interim sales te weten. Nu snappen wij zelf ook wel dat je niet zomaar met interim sales begint. Gelukkig hebben wij al ruime ervaring en gingen meerdere bedrijven jou al voor. Dit keer hebben wij dus ook een business case geschreven over een van onze eerdere samenwerkingen. Eentje die succesvol 6 maanden heeft doorgelopen. 

Dit keer is het de beurt aan AbelTalent om in de spotlight te gaan staan. AbelTalent ziet dat er in de markt een sterke behoefte is aan het hebben van data op orde. Tegelijkertijd studeert er ieder jaar een grote groep jong talent af, dat op zoek is naar relevante werkervaring. Deze twee aspecten verbinden zij vervolgens met elkaar. Doordat zij het talent en het aanbod in projecten met elkaar verbinden, ontstaat er een win-win situatie. Bij deze win-win situatie ontstaat er vervolgens ook ruimte voor het opdoen van werkervaring bij AbelTalent. Dit doen zij door het aanbieden van traineeships. Op deze manier doen de werknemers in korte tijd veel ervaring op in verschillende gebieden en op het gebied van professionele en persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor kunnen zij aan de slag met veel verschillende soorten projecten. Zij bieden als het ware starters op de arbeidsmarkt de kans om zich verder te ontwikkelen als projectmanager binnen diverse branches. Van overheid tot lokale partijen, AbelTalent doet het allemaal!

Een super mooi bedrijf, waar wij maar al te graag een samenwerking mee aan gingen. Maar waarom had AbelTalent eigenlijk de expertise van SalesSpot nodig? En misschien nog wel belangrijker: wat was hun interim sales vraagstuk?

AbelTalent benaderde ons met de vraag of wij hun projectmanagers konden trainen en konden begeleiden in hun commerciële vaardigheden. Van de projectmanagers wordt namelijk verwacht dat ze ook een stukje commercie op zich nemen. Alleen waar begin je met je commerciële taken en waar zie je kansen als je dit nog nooit eerder gedaan hebt? Het antwoord: niet of nauwelijks. Wij hebben daarentegen verschillende professionals die dit al jaren doen en die dit perfect kunnen trainen bij anderen. We gingen dus snel aan de slag om binnen 6 maanden echte commerciële tijgers van de starters te maken!

Bewustwording van je eigen commerciële talent

Het was voor ons belangrijk om eerst te achterhalen wat belangrijk was voor AbelTalent. Wij kunnen zelf wel een training maken, maar wij willen natuurlijk dat die perfect aansluit op de wensen en behoeften van de klant. Zodra dit helder is en wij weten wat de starters allemaal moeten leren en over welke vaardigheden ze moeten beschikken, beginnen wij met het maken van een methode/training. Tijdens deze methode trainen wij de projectmanagers niet alleen. Nee, wij coachen ze ook on the job met het juist vormgeven van hun commerciële vaardigheden. Dat allemaal met in ons achterhoofd dat iedereen wel moest doen waar hij of zij een goed gevoel bij had. Doe je iets wat je niet durft of echt niet leuk vindt? Dan zullen er nooit mooie resultaten uitkomen. Wij hadden de volgende opzet bedacht voor AbelTalent:

Elke week is er een salesmeeting. Vaak op maandag om zo de week gelijk goed te beginnen. Hierin bespraken we:

  • Is er goed nieuws?
  • Waar ben je de afgelopen week tegenaan gelopen?
  • Waarom zijn sommige afspraken niet nagekomen?
  • Welke vraag wil je binnen het team neerleggen?

Tijdens de twee wekelijkse meeting hadden we 1 op 1 tijd gereserveerd. Zo hadden wij een 1 op 1 meeting met elke projectmanager om hem of haar te coachen op zijn of haar specifieke leerdoelen. 

Als laatste was er een maandelijkse training. Deze training ging in op het gebied van commercieel denken, acteren en kansen zien. Tijdens de andere meetings, konden wij de voortgang bespreken van de punten die zij tijdens de training hadden geleerd.

Iedereen heeft commerciële talenten. Alles draaide tijdens deze module dus ook om de bewustwording van je eigen talenten.

De commerciële drempel is weggenomen

Dit project liep een half jaar en op dit moment hebben wij dit dus ook succesvol af weten te ronden. In dit half jaar hebben wij de projectmanagers dusdanig kunnen trainen en begeleiden dat dit resulteerde in de eerste nieuwe opdrachten. Dat niet alleen! Het heeft ook gezorgd voor een stukje upselling bij de al bestaande klanten. 

Maar het allerbelangrijkste: de commerciële drempel was weggenomen en de sales werd niet meer gezien als een moetje. Het werd een leuke aanvulling op de werkzaamheden en wij zijn trots op alle projectmanagers voor het succesvol doorlopen van onze sales training!

Wij zijn blij dat wij dit mooie en leuke project hebben mogen doen. Het is super gaaf om enthousiaste en leergierige mensen te zien groeien gedurende het proces. Heb jij of je team ook behoefte aan sales training en coaching? Dan is interim sales wellicht de juiste keuze voor jou! Vraag snel een gratis telefoongesprek aan en wij maken een methode op basis van jouw wensen en behoeften.