We schreven in eerdere blogs al over de meerwaarde van interim sales voor organisaties en wat de voordelen zijn van een interim professional voor je bedrijf.
Maar waar het uiteindelijk écht om gaat, zijn resultaten. Ofwel, hoe en waar hebben we met Interim Sales aantoonbaar resultaat geboekt met onze interim professionals en onze effectieve werkwijze?
Een praktijkvoorbeeld…

Een lokaal ICT bedrijf schakelde ons in voor advies en sales ondersteuning. Het bedrijf, actief met o.a. websites, webshops en apps, had afscheid genomen van enkele vaste salesmensen. De vaste (overhead)kosten waren door het besparen op onder andere auto’s, laptops en mobiele telefoons, weliswaar gedaald, maar er was ook weinig sales kracht overgebleven. Eén van de voordelen van een interim sales professional, is dat je als bedrijf vaak een afgesproken prijs en/of provisie betaalt, zonder dat je een groot bedrag aan overheadkosten kwijt bent.

 

Interim sales: de helikopterview

Om tot klantengroei te komen, is het goed om eens in de zoveel tijd weer eens bij elkaar te zitten met je salesteam en heel kritisch te kijken naar zaken als: Wie is nu eigenlijk onze doelgroep? Binnen welke straal willen we werken? Hoe ziet onze ideale klant er uit? Hoe kunnen we onze doelgroep / klantenbestand uitbreiden? Een ervaren interim salesmanager kan hierin prima de regie nemen en met zijn/haar ervaring met een helikopterview de organisatie, en met name de sales afdeling onder de loep nemen.

In dit geval bleek een straal van 30 kilometer, een nieuwe doelgroep binnen dezelfde branche en een lidmaatschap van een netwerkclub zowel kosten te besparen als voor meer klanten te zorgen. Het klantenbestand groeide zelfs zo hard, dat er meer salesmensen nodig waren. Ook hier had onze interim sales manager een oplossing voor. Door erkend stagebedrijf te worden, werden in twee jaar maar liefst vier junior accountmanagers aangenomen. Het bedrijf bleek een prima leerbedrijf om theorie toe te passen in de praktijk. Dit leidde bovendien tot nog meer sales activiteiten en nieuwe dienstverlening zoals social selling.
Uiteindelijk leverde het inschakelen van Interim Sales ruim 100 nieuwe klanten op. En dat terwijl de traditioneel hoge overheadkosten op een laag pitje konden blijven. Kortom, een mooi praktijkvoorbeeld van wat interim sales voor een bedrijf kan betekenen.

Wil jij jouw sales naar een hoger niveau tillen of ben jij op zoek naar een tijdelijke oplossing voor jouw bedrijf? Vraag dan nu een gratis telefoongesprek aan en wij kijken waar jij in kan groeien. Is interim sales de juiste keuze voor jouw organisatie? Dan helpen wij jou met het maken van de beste match. Zodat beide partijen kunnen genieten van een succesvolle samenwerking.